A szimeringekről általában
A KTT által gyártott szimeringek nagyrészt első beépítésre kerülnek, de sajnos rendszeresen azt tapasztaljuk, hogy még itt is hagy kívánnivalót maga után a megfelelő beépítési körülmények biztosítása. A cserealkatrészként történő felhasználásnál még rosszabb a tapasztalatunk, holott ezeknek a szimeringeknek még hiányosabb körülmények között kell majd helytállniuk. Ezért röviden összefoglaljuk, hogy mit ír elő az EU DIN 3760-as szabvány és a gyakorlat.
Válasszuk meg jól az anyagot!
Az NBR 100°C-ig használható, tartósan még addig sem. Lásd: KTT NBR szimeringek.
Az FKM 200°C-ig használható, de jó tudni, hogy a forgó tengely a tömítőél közelében a radiális szorítóerő, a fordulat, a súrlódási együttható és a hőelvezetés körülményei függvényében 10-30°C-al megemeli a tényleges hőfokot. Lásd: KTT FKM szimeringek.
Az FKM, mint a PTFE „gumis változata” a legkisebb súrlódási együtthatójú elasztomer.
Az NBR a hajtóműolajokat és motorolajokat jól bírja, de benzin esetében már az FKM a megfelelő anyag, amely a legjobban vegyszerálló gumi. A szilikon 180°C-ig használható, -50°C-on is rugalmas, de már dízelolajra sem ajánlott.
Használjuk a tengelyátmérő-fordulatszám nomogrammot!
A hőterhelésben túlterhelt kiépített szimering az élénél kemény, sokszor sugárirányban repedezett. Ilyenkor váltsunk magasabb anyagfokozatba.
Ha az FKM hő és vegyszerállósága sem elegendő, úgy fémházas PTFE tömítőél a megfelelő megoldás. Lásd: B2PT típus.
A beépítésnél fontos, hogy a tömítendő tengelyt és a szimering furatát is megfelelő kúpos rávezetéssel és rádiusszal lássuk el. A beépítéshez szerszámot használjunk, amely lehetőleg a külső átmérőhöz nagyon közel nyomja be a tömítést. Biztosítani kell a tengelyre tökéletesen merőleges egyenes vonalú tömítőél létrejöttét.
Cserealkatrésznél nemhogy ne ragaszkodjunk az eredetivel azonos magassághoz, de szakszerűtlen egy nem tökéletesen felújított tengelyen ugyanott „futtatni” a tömítőélet, ahol az elődje már károsította azt. Pedig a tökéletesen felújított tengely ritka, mert az újak sem mindig felelnek meg a szabványnak: 4 mikron érdességi mélységgel és 0,3 mm mélyen 55 HRC keménységgel kell rendelkezniük. A beépítéskor már említett kötelező merőlegességen kívül három geometriai tényező is ronthatja a tömítés tökéletességét:
- A szimering furatának és a tengelynek nem térhet el a középvonala. A kiszereléskor egyoldalúan kopott él ennek a „bűnjele”.
- Csak nagyon kis tengelyovalitás megengedett.
- 0,1 mm-nél nagyobb tengelyütést már közepes fordulatokon is csak olajvisszahordó recézéssel (drall) lehet tömíteni.
A szimeringet nem érheti 0,5 barnál nagyobb nyomás. Ezt akkor is be kell tartani, ha nem fordul ki a tömítőajak, a nagy nyomás ugyanis kopás és hőnövelő, sőt, helytelen geometriájú állásba torzítja az élet. Ebből következik, hogy az FKM kis túlnyomásokat jobban tolerál. Kínálunk Simrit BABSL modelleket, ezek 10 bar-ig nyomásállóak, de magasabb fordulaton hamarabb kopnak. Lásd: BABSL termékek.
Javasolt gumi szerkezeti anyagok szimeringekhez a fordulat és a tengelyátmérő függvényében
Az EU DIN 3760 előírásai szimeringek külső átmérőjének túlfedésére
külső átmérő (mm) |
előírt túlfedés | megengedett eltérés a körkörösségtől |
50-ig | +0,30 +0,15 |
0,25 |
50 fölött 80-ig | +0,35 +0,20 |
0,35 |
80 fölött 120-ig | +0,35 +0,20 |
0,50 |
120 fölött 180-ig | +0,45 +0,25 |
0,65 |
180 fölött 300-ig | +0,45 +0,25 |
0,8 |
300 fölött 500-ig | +0,55 +0,30 |
1,0 |
Cikkünket PDF formában is letöltheti ITT
A KTT Tömítéstechnika ma az egyetlen magyarországi tömítőelem gyártó, amely valamennyi használatos szerkezeti anyagból előállított szimering esetében nagy méretválasztékot kínál.
Tevékenységünk főként szimeringek gyártása, valamint szimeringek, O-gyűrűk, hidraulikatömítések, gépészeti és szereléstechnikai áruk kis- és nagykereskedelme.
Elérhetőségeink
KTT Kubinszky Tömítéstechnika Kft.9400 Sopron, Besenyő u. 24/B.
Adószám: 11462390-2-08
EU adóazonosító: HU11462390
Telefonszám: +36 99 / kattintson
E-mail cím: kattintson
Hétfő–péntek: 9.00–16.00
Készletinformáció
A webáruházban feltüntetett készletinformációk valósak és folyamatosan frissülnek. Kínálatunkat a vevői igények alapján rendszeresen bővítjük.
Ha speciális gumiterméket keres, érdeklődjön nálunk – a KTT legyen az Ön professzionális tömítéstechnikai partnere!
A KTT Kubinszky Tömítéstechnika Kft.
az Axel Johnson International cégcsoport tagja.
Referenciáink
BorgWarner, Bosch, Festo, Grundfos, Caterpillar, KUKA Robotics, Electrolux