Műszaki információk
Az általunk gyártott szimeringek nagyrészt első beépítésre kerülnek, de sajnos rendszeresen tapasztaljuk, hogy még itt is kívánnivalót hagy maga után a megfelelő beépítési körülmények biztosítása. A cserealkatrészként történő felhasználásnál még rosszabb a tapasztalatunk, holott ezeknek a szimeringeknek még sokkal hiányosabb körülmények között kell majd helytállniuk. Ezért röviden összefoglaljuk, hogy mit ír elő az EU DIN 3760-as szabvány és a gyakorlat:
Válasszuk meg jól az anyagot! Az NBR 100°C-ig használható, tartósan még addig sem. Az FKM 200°C-ig használható, de jó tudni, hogy a forgó tengely a tömítőél közelében a radiális szorítóerő, a fordulat, a súrlódási együttható és a hőelvezetés körülményei függvényében 10-30°C-al megemeli a tényleges hőfokot. Az FKM mint a PTFE „gumis változata” a legkisebb súrlódási együtthatójú elasztomer. Az NBR a hajtóműolajokat és motorolajokat jól bírja, de benzin esetében már az FKM a megfelelő anyag, amely a legjobban vegyszerálló gumi. A szilikon 180°C-ig használható, -50°C-on is rugalmas, de már dízelolajra sem ajánlott. Használják a tengelyátmérő-fordulatszám nomogramunkat! A hőterhelésben túlterhelt kiépített szimering az élénél kemény, sokszor sugárirányban repedezett. Ilyenkor váltsunk magasabb anyagfokozatba. Ha az FKM hő és vegyszerállósága sem elegendő, úgy fémházas PTFE a megoldás.
A beépítésnél fontos, hogy a tömítendő tengelyt és a szimering furatát is megfelelő kúpos rávezetéssel és rádiusszal lássuk el. A beépítéshez szerszámot használjunk, amely lehetőleg a külső átmérőhöz nagyon közel nyomja be a tömítést. Biztosítani kell a tengelyre tökéletesen merőleges egyenes vonalú tömítőél létrejöttét. Cserealkatrésznél nemhogy ne ragaszkodjunk az eredetivel azonos magassághoz, de szakszerűtlen egy nem tökéletesen felújított tengelyen ugyanott „futtatni” a tömítőélet, ahol az elődje már károsította azt. Pedig a tökéletesen felújított tengely ritka, mert az újak sem mindig felelnek meg a szabványnak: 4 mikron érdességi mélységgel és 0,3 mm mélyen 55 HRC keménységgel kell rendelkezniük. A beépítéskor már említett kötelező merőlegességen kívül három geometriai tényező is ronthatja a tömítés tökéletességét:
A szimering furatának és a tengelynek nem térhet el a középvonala. A kiszereléskor egyoldalúan kopott él ennek a „bűnjele”.
Csak nagyon kis tengelyovalitás megengedett.
0,1 mm-nél nagyobb tengelyütést már közepes fordulatokon is csak visszahordó recézéssel (drall) lehet tömíteni.
A szimeringet nem érheti 0,5 bar-nál nagyobb nyomás. Ezt akkor is be kell tartani, ha nem fordul ki a tömítőajak, a nagy nyomás ugyanis kopás és hőnövelő, sőt, helytelen geometriájú állásba torzítja az élet. Ebből következik, hogy az FKM kis túlnyomásokat jobban tolerál. Kínálunk Simrit BABSL modelleket, ezek 10 bar-ig nyomásállóak, de magasabb fordulaton hamarabb kopnak.
Javasolt gumi szerkezeti anyagok szimeringekhez a fordulat és a tengelyátmérő függvényében fordulat és a tengelyátmérő függvény
Az EU DIN 3760 előírásai szimeringek külső átmérőjének túlfedésére
Referenciáink

A KTT Kubinszky Tömítéstechnika ma az egyetlen magyarországi tömítőelem gyártó, amely valamennyi használatos szerkezeti anyagból előállított szimering esetében nagy méretválasztékot kínál.
Tevékenységünk főként szimeringek gyártása valamint, szimeringek, o-gyűrűk, hidraulika tömítések, gépészeti és szereléstechnikai áruk kis- és nagykereskedelme.
Elérhetőségeink
9400 Sopron, Besenyő u. 24/B.Adószám: 11462390-2-08
EU adóazonosító: HU11462390
Telefonszám: +36 99 / kattintson
E-mail cím: kattintson
Hétfő - Péntek: 9:00- 16:00
Készletinformáció
A webáruházban feltüntetett készletinformációk valósak és folyamatosan frissülnek. Kínálatunkat a vevői igények alapján rendszeresen bővítjük.
Ha speciális gumiterméket keres, érdeklődjön nálunk – a KTT legyen az Ön professzionális tömítéstechnikai partnere!